سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخ عضویت: 91/7/16 
سن وبلاگ : 1 سال و 3 ماه و 10 روز 

مدیریت وبلاگ=سید زین العابدین رشید کوهستانی 

page rank of purya.parsiblog.comhttp://kohestandiaraleman.parsiblog.com/

یک پست از این وبلاگ



ازدواج یکی از مهمترین رویداد های زندگی انسان تلقی می شود،به طوری که حاصل آن تشکیل کانون خانواده به عنوان مهمترین و پایدارترین نهاد تربیتی در جامعه است. خانواده در جامعه ایرانی جایگاه اساسی دارد و برای تحکیم آن باید تلاش کرد.یکی از موضوعاتی که کانون خانواده را پیش از تشکیل تهدید می کند، اشتباه در انتخاب همسر است که این روز ها با وارد شدن مراکز اینترنتی همسر یابی اسباب ناامنی در این حوزه فراهم شده است.ازدواج های اینترنتی و همسریابی اینترنتی دو واژه ای است که در این عرصه شکل گرفته و این موضوع را به عاملی تهدید آمیز و چالش برانگیز برای جامعه تبدیل کرده که در صورت رشد و فراگیر شدن آن تبعات زیادی برای خانواده ها در پی خواهد داشت.
    
    ازدواج و همسریابی اینترنتی برای نخستین بار در فرانسه و در یکی از شهرهای اطراف پاریس شکل گرفت که فعالیت این سایت هم منوط به دوستی حداقل دوساله طرفین بود. در ایران نیز هرچند استقبال از سایت های غیررسمی همسریابی اینترنتی در میان کاربران به شدت افزایش یافته است اما این پدیده در کشور ما سابقه کمی دارد و هنوز مدت زمان زیادی از تاسیس و راه اندازی نخستین بنگاه های همسریابی اینترنتی نمی گذرد. 
    
    همسر گزینی اینترنتی در جامعه ایران یک پدیده نوظهور تلقی می شود و این پدیده در جوامع غربی سابقه بیشتری دارد. اینترنتی شدن روابط اجتماعی در جامعه امروز ایران به طرز ناباورانه ای بیان کننده این واقعیت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنیای مجازی در حال تبدیل شدن به فرهنگی پذیرفته شده است.
    
    حجت عرفانیان پور آسیب شناس اجتماعی در خصوص مراکز و سایت های همسریابی معتقد است:« یکی از تحولات مهم جامعه کنونی گسترش ارتباطات و تکنولوژی های جدید است. به عنوان مثال تحت تاثیر اینترنت و شبکه های اجتماعی ارتباط چهره به چهره افراد تبدیل به ارتباطات غیرحضوری و مجازی شده است و اینجاست که ازدواج از طریق اینترنت یا موسسات همسریابی شکل می گیرد.در بنگاه های همسریابی اطلاعات افراد در فرم های مخصوص ثبت می شود و سپس دختر و پسر به هم معرفی می شوند اگر آشنایی آنها با نظارت والدین صورت بگیرد قابل قبول است اما اگر فاکتور خانواده حذف شود با توجه به فرهنگ مردم ایران که خانواده در جریان ازدواج نقش مهمی دارد بعدها مشکلات بسیاری پیش می آید چرا که تنها دو فرد با یکدیگر ازدواج نمی کنند بلکه دو خانواده با یکدیگر پیوند می خورند.بنگاه های همسریابی باید توجه داشته باشند که نمی توان دو جوان را بدون درنظر گرفتن خانواده هایشان با یکدیگر آشنا کرد.حضور مشاوره خانواده در موسسات همسریابی ضروری است تا پس از آشنا کردن دو جوان با یکدیگر مشاور نیز طی جلسات مختلف بحث و گفتگو با آنها متوجه شود که آیا واقعاً به درد هم می خورند.دو جوان باید در موارد متعددی از جمله فرهنگ، آداب و رسوم، مذهب و باورها با یکدیگر مشابهت داشته باشند».
    
    بسیاری از کارشناسان معتقدند که حذف خانواده از فرایند ازدواج و ورود سایت های اینترنتی در امر ازدواج تبعات زیادی را به همراه داشته است به طوری که ازدواج های اینترنتی این سنت مقدس را به یک معامله ساده تبدیل کرده اند.در حالی که ازدواج از یک قداست و اهمیت ویژه ای برخوردار است،برای ایجاد یک زندگی مشترک، افراد باید با هم صحبت کنند، همدیگر را بشناسند و به تفاهم برسند اما در فضای مجازی چنین فرصت هایی وجود ندارد.
    
    برخی از سایت های همسریابی اقدام به سوء استفاده از جوانان و بویژه زنان می کنند.تعدادی از سایت های همسریابی از حمایت های مالی برخی افراد برخوردارند و در بررسی هایی که صورت گرفته ردی از گروه های منحرف و کاذب در تشکیل سایت ها و موسسات همسریابی به دست آمده است.این گروه های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان سازی ازدواج و همسریابی، محتوا و عکس های مستهجن را منتشر می کنند.این سایت ها موجب گسترش فساد و ادبیات مستهجن می شوند.
    
    حجت الاسلام مهدی صدری کارشناس خانواده در خصوص عوارض و تبعات ازدواج های اینترنتی و چگونگی عوارض آن می گوید:
«در سایت های ازدواج که دو طرف همدیگر را هم نمی بینند، آزادی برای نگفتن حقایق بیشتر است.چنانچه تحقیقاتی پس از آشنایی ها صورت گیرد و بعد از آن اقدام به ازدواج کنند عاقلانه تر به نظر می رسد. اغلب در این گونه سایت های خاص، افراد با ذکر شرایط ویژه به دنبال اهداف غیراخلاقی و برقراری رابطه با جنس مخالف هستند.در کشور ما نیز در حقیقت اغلب آنچه به عنوان سایت های ازدواج اینترنتی رایج شده است به همین منظور بوده است اما چون بر اساس قوانین کشور، با قید دوست یابی امکان ادامه فعالیت را ندارند با پوشش ازدواج ظاهر می شوند.البته در فرهنگ ایرانی به طور معمول خانواده ها و افراد تمایلی به چنین ازدواج هایی را ندارند، زیرا هر فردی که شرایط مناسب ازدواج را داشته باشد خانواده و اطرافیان زمینه ازدواج وی را فراهم می کنند.

بنابراین افراد نیازی به حضور در سایت های مجازی همسریابی ندارند، لذا افرادی به این سایت ها وارد می شوند، که بنا بر مسائلی توان همسریابی در فضای واقعی را ندارند.چنانچه ازدواجی از طریق این سایت ها نیز رخ دهد پس از مدتی به شکست می انجامد، حتی اگر دوام یابد به دلیل این است که طرفین به دلیل مشکلات ناگزیر به ادامه هستند و نشانه توفیق این ازدواج ها نیست.در شرایطی که ازدواج های معمول و مرسوم ما که واسطه پیوندش اطرافیان هستند و طرفین نیز پس از چند جلسه گفتگو و معاشرت زندگی مشترک را آغاز می کنند، 25 تا 27درصد به طلاق ختم می شود و بیش از نیمی از طلاق ها در سال های نخست زندگی رخ می دهد، حال چگونه می توان به ازدواجی که در فضای مجازی شکل گرفته امید داشت».
    
    بررسی ها نشان می دهد چون دوستی ها و آشنایی های اینترنتی تعهدی میان افراد به وجود نمی آورد، می تواند خیلی زود به جدایی منجر شود. همچنین شناختی که از این طریق شکل می گیرد چندان کامل نیست چون ازدواج باید با آگاهی و درک عمیق صورت بگیرد.تحقیقات نشان می دهد ازدواج های اینترنتی اگر هم اتفاق بیفتند از روی عقل و منطق نیستند و متاسفانه سوءاستفاده در این سایت ها بسیار زیاد است و معمولا بیش از  90 درصد رابطه هایی که به شکلی در این سایت ها ایجاد می شود با اهداف جنسی است و اخلاق در بسیاری از موارد در این سایت ها زیر پا گذاشته می شود.شکل این سایت ها در خارج از کشور هم به صورت دوست یابی است نه همسریابی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.با توجه به پشتیبانی کار های پژوهشی صورت گرفته ما به طور قطع می توانیم اعلام کنیم که اکثر کاربران این سایت ها اهدافی برای رابطه های جنسی دارند و نه ازدواج.
    
    کاظمی حقوقدان با اشاره به اینکه دختران جوان بیشترین آسیب را از فعالیت های سایت های همسریابی و انتشار مطالب دروغ در این سایت ها می بینند،می گوید:« فعالیت برخی از سایت های همسریابی موجب اشاعه فساد شده است.تنها مرکزی که حق نظارت و صدور مجوز برای مراکز همسریابی را دارد وزارت ورزش و جوانان است.سازمان نظام روانشناسی کشور هم می تواند برای ارائه مشاوره در ازدواج و تسهیل آن مجوز صادر کند.فریب در ازدواج در محیط سایبری بسیار آسان است.در فضای مجازی افراد به راحتی اطلاعات نادرستی را از خود ارائه می کنند و حتی یک مرد می تواند خود را زن معرفی کند.زنان و دختران بسیاری از طریق سایت های همسریابی فریب خورده اند و با ورود آنها به مراکز خاص زمینه سوء استفاده از آنها فراهم شده است.ماده 17 قانون جرایم رایانه ای انتشار فیلم و عکس و ارائه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را جرم می داند. این موضوع بیشتر موجب آسیب دیدن زنان و دختران می شود.فعالیت برخی از سایت های همسریابی موجب اشاعه فحشا شده است».
    
    چون در شرایط واقعی امکان روابط میان پسران و دختران وجود ندارد، برخی از آنها با ساده انگاری به این سایت ها روی می آورند تا به ظن خود همسر مناسبشان را بیابند، در حالی که روابط در چنین سایت هایی اغلب به ازدواج منجر نشده و به همان روابط موقت ختم می شود، روابطی که می تواند آسیب های بسیاری را برای این افراد به همراه داشته باشد. فقدان آموزش به عنوان کلیدی ترین چالش امروز در بحث ازدواج این امکان را فراهم ساخته که شیوه های همسریابی در کشور تحت تاثیر برخی انگیزه های انحرافی از ماهیت دوگانه ای برخوردار شود. اثرات انحرافی این شیوه طبعا پیامدهای زیانباری را متوجه روح و روان جوانان این کشور خواهد کرد.
    
    همسریابی اینترنتی با اینکه ممکن است مراحل نهادینه شدن در کشور را طی کند اما باز هم با توجه به ماهیت پنهان فضای مجازی برای فرار انسانها از واقعیت و استفاده از نقاب در مقابل یکدیگر؛ یک شیوه انحرافی است در حالی که اتکا به این روش متضمن خطراتی است.
    
    دکتر افروز رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به اینکه همسرگزینی بحث بسیار مهمی است و صرفاً افراد بابصیرت می توانند در این موضوع مداخله کنند،می گوید:« صرف اینکه دختران و پسران را در یک مکان جمع کرده و آنها را با یکدیگر آشنا کنیم و در حقیقت فضایی برای دوستی آنها ایجاد کنیم این امر همسرگزینی نیست.بسیاری از بنگاه های همسریابی مطابق با اصول غربی اقدام می کنند و نمی توانند موجب همسرگزینی مناسب شوند. از نظر من تشکیل مکان هایی برای آشنایی جوانان با یکدیگر و استفاده از افراد واسطه که بصیرت لازم را دارند می توانند جایگزین بنگاه های همسریابی شوند.سایت های همسریابی غالبا تجاری هستند و اهداف مادی دارند».
    
    امروزه بشر استفاده از وسایل ارتباط جمعی چون اینترنت، ماهواره و رایانه را جزء لاینفک زندگی خود می داند. دنیای جدید نیز شیوه نوین را برای زندگی می طلبد و از همین رو زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج و تجارت را از طریق اینترنت پیگیری کنند.
    
    با نگاهی گذرا به دنیای اینترنت و تفحصی کوتاه در دنیای سایبر مشخص می شود که چند ده سایت دوست یابی و همسریابی با امکانات منحصر به فردی چون آلبوم تصاویر، تالارهای گفتگو و چت روم ها این زمینه را به وجود آورده اند که جوانان به سمت و سوی آشنایی های بی سرانجام کشیده شده بی آنکه از عواقب دردسرساز آن آگاه باشند.

 


نوشته شده در  جمعه 92/10/27ساعت  11:19 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()

تاریخ عضویت: 86/8/11 
سن وبلاگ : 6 سال و 2 ماه و 15 روز

مدیریت وبلاگ= پوریا 

http://purya.parsiblog.com/page rank of purya.parsiblog.com

یک پست از این وبلاگ

قلب

شعر قلب تو

گر تو این قلب از جهان خالی کنی

پر ز گــوهر هـــای اجــــــلالی کنی

قــلب تو جای خــــدا باشــد و بس

بایــد آن را حفظ و صلـــصالی کنی

گر نشـــیند روی آن گــــرد خــــطا

تو به قــــرآن بایدش جــــالی کنی

شـــــرح آن از آل پیـــغمبر بجـــوی

باید آنـــها را به خود والــی کـــنی

پاک گـردانی خود از حِـقد و حسد

رتبــه ی خود  نزدشـان عالی کنی

خویشــتن را خــاک پا گـــــردانی و

زیــــر پـــــای آل او قــــالی کــــنی

هاشــــم ار گردد سعـــادتنمد و تو

زین سبب همواره خوشحالی کنی

هاشم مالکی

 

92/8/9


نوشته شده در  جمعه 92/10/27ساعت  11:13 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()

 

رعایت و احترام و ارزش نهادن به کانون خانوادگی در بستر یک اجتماع یعنی تعامل و هم اندیشی و اعتقاد به لزوم خودباوری و فهمیدن این مسئله که در یک شهر و بر اساس ثبت نگاری در هویت یک شخص اولین مسئله شهر نشینی اینست که آن شهر ثبت شده در شناسنامه ی شخص و البته در هویت کلان تر آن ایران یعنی یک بستر وسیع تر و یک خانواده ی ایرانی که از زنجیره ای بنام کشور تشکیل می شود.

حال اگر با نگاهی که از یک خانواده ی بزرگتر تکامل پیدا می کند به بستر این گستره ی اجتماعی نگاه کنیم در پرتو این اعتقاد و التزام خود را مقید به نکات بسیار وسیعی از لایه های حقوق و احترام و بسترسازی نهادینه کردن این تفکر می کنیم که در عرصه های مختلف جامعه و اجتماعی که از مشاغل و زندگی شهری درست شده در این باره به مسائل زیباشناسی در برخورد و دادن روحیه و انرژی و مثبت اندیشی به لایه های زیرین نفوذ کرده و اجتماع از یک حالت بد به یک حالت خوب و از یک جامعه ی افسرده به یک خانواده ی شاد تغییر حالت داده و طبق همین روند اولین بازخورد آن لذت خود انسان از نفس کشیدن و برخورد و زندگی در این خانواده وسیع است.ایمان و اعتقاد خود مکمل همه ی کارها و همه ی چشمه های جاری در زندگیست.ایمان که خود پایه ای محکم در زندگیست و ستون محکم انسان در رفتار و گفتار و اندیشه است در یک جامعه ی اسلامی خود نموداری از تفکر به خوبی و تعادل روحی است.

خشونت و بدرفتاری یکی از پایه هایش نداشتن اعتقاد و تعادل روحی سرکش است که از غرور و تکبر بیش از دستور شیطانی است که اول دستور آن قبل از کنش رفتاری خود انسان را دچار سیاهی و عذاب روح میکند،چون انسان تمایلش به خوبی ست و خوبی باعث دوستی و پیوند محبت برای رسیدن به کمال است و کمال انسانی بالاترین ارزش برای دستیابی به چشمه ی سرشار از نور و معنویت است.

براستی انسانی که هویت خود را دریابد به سمت تکامل آن خواهد رفت و تکامل انسانی یعنی رعایت حقوق شهروندی که همان خانواده ی وسیع انسانها در بستر یک زمین پاک است را به سوی نور هدایت می کند و انسان یعنی هویت انسانی.

 

نویسنده-حسام الدین شفیعیان


نوشته شده در  جمعه 92/10/27ساعت  11:1 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()

تاریخ عضویت: 89/6/9 
سن وبلاگ : 3 سال و 4 ماه و 16 روز 

مدیریت وبلاگ=پروانگی 

یک یادداشت از وبلاگ


می دونی قصه ها مثل یک پتوی گرم می مونن که دورت می پیچن و دورت می کنن از حقیقت سرد اطرافت

نوشتن هم یکجورایی روایت یک قصه است، گاهی زبونش سرد و زمخته گاهی گرم و خودمونی

حالا اینکه می خواستم چه قصه ای بگم خیلی مهم نیست مهم اینکه خواستم بگم اما نشد!

باشه برای بعد

یه روز آخر تمام این سطرهای سرد با گرمی یک دنیا امید پر میشن

امید به شروع یک قصه با تو که گرماش منو تا آخر سبز می کنه

آخر یه روز قصه ی پرواز رو رنگ حقیقت می زنم

آخر یک روز

...

http://delneveshtehayman.parsiblog.com/رتبه در گوگل 2



نوشته شده در  جمعه 92/10/27ساعت  8:13 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()

مدیریت وبلاگ=سید ابراهیم آل رضا 
تاریخ عضویت: 89/11/6 
سن وبلاگ : 2 سال و 11 ماه و 21 روز 
یک پست از وبلاگ

چه درس ها و عبرت ها که از آنها غافل هستیم ،تا چه حد  بزرگان علم و ادب وعرفان را می شناسیم به عنوان یک ایرانی!چه قدر از آداب و رسوم و  فرهنگ ایرانی و سنت های پسندیده ی اسلامی را به عنوان یک مسلمان همواره به یاد داریم و در روابط اجتماعی از آنها استفاده می کنیم؟!شعرهای سرشار از مهر و عطوفت استاد پارسای ایران زمین، سعدی شیرین سخن که با کلام نافذش در روح و جان آدمی رسوخ پیدا می کند را  تا به حال چند بار خوانده ایم و به معنا و مفهوم آن ها توجه کرده ایم؟یکی ازشعرهایی که سعدی با درایت خاصی به معنا و مفهوم روابط اجتماعی انسانها پرداخته  شعر زیر است که یقین دارم در زندگی ما، برای یک بار هم که شده تداعی پیدا کرده و در هنگام مواجهه با یک ناهنجاری رفتاری در اجتماع به طور حتم در ذهنمان خطورکرده است که :

 تن آدمی شریف است به جان آدمیت           نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

 جامعه روز به روز در حال گسترش و آدمی چنان غرق در مادیات زندگی شده است که چندان اهمیتی برای مسائل و روابط اجتماعی قائل نیست.در صورتی که همین روابط اجتماعی زمینه ساز پیشرفت و موفقیت همه افراد جامعه خواهد بود.انسان هایی  که از  روابط اجتماعی خوبی برخوردارند جزء افراد موفق محسوب می شوند چرا که همین روابط آنهاست که باعث می شود بتوانند اعتماد گروهی را جلب کرده و به جایگاهی مطلوب برسند.

 در روابط اجتماعی چه بسیار برخوردهایی که از سوی ما موجب رنجش خاطر دیگران می شود و چه بسیار رفتارهایی که از سوی دیگران  موجب ناراحتی ما می شود.آموزه های دینی از یک سو و آداب و رفتار اجتماعی از سوی دیگر حکم می کند که به رسم ادب در اهمیت روابط اجتماعیهر مکانی وارد شدیم سلام کنیم.اهمیت و جایگاه ادای سلام  به قدری بالاست که انسان به هنگام نماز هم مجاز است پاسخ دهد،سلام مستحب  و جواب آن واجب است.نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)همیشه در روابط اجتماعی خویش پیش قدم بودند و همواره در سلام کردن بر دیگران پیشی می گرفتند.از طرفی بخیل ترین مردم از منظر پیامبر (ص)افرادی هستند که در ادای سلام بُخل بورزند.با در نظر گرفتن آموزه های دینی انسان می بایست برای آغاز مراودات اجتماعی سلام کند و مخاطب نیز می بایست جواب دهد تا یک رابطه  اجتماعی مناسب ،  شایسته و صمیمانه انجام شود.

 به یاد دارم در گذشته افراد جامعه و اقوام ایرانی با هم روابط تنگاتنگی داشتند.دید و بازدید ها بیشتر بود و مشکلات جامعه کمتر،اگر چه از حیث امکانات رفاهی زندگی مردم جامعه در حد متوسط بود اما همان سادگی و بی آلایشی مردم و نبود همین امکانات پیشرفته امروزی نه تنها به روابط اجتماعی خدشه ای وارد نمی کرد بلکه همواره افراد جامعه را ملزم به رعایت سنت های پسندیده اسلامی و اجتماعی می نمود.در یک کلام انسانیت در گذشته از جایگاه بالاتری برخوردار بود و افراد جامعه برای  روابط اجتماعی خود اهمیت  به سزایی قائل بودند.

 اما امروز در عصری زندگی می کنیم به نام عصرارتباطات؛همه ارتباطات ما از طریق تلفن ثابت،تلفن همراه،پست الکترونیک،وبلاگ،محیط های مجازی و ... برقرار می شود.گویا افراد جامعه صنعتی بودن را بیشتر می پسندند و یا شاید هم پیشرفت علم باعث شده است که از همه ارتباطات واقعی فاصله گرفته و به ارتباطات مجازی گرایش پیدا کنند.سلام و احوال پرسی دنیای واقعی جایش را به پیامکهای بی احساس داده و دید و بازدیدهایمان از طریق وبلاگ ها و سایت ها انجام می شود که این خود بر روابط اجتماعی واقعی، لطمه ای جبران ناپذیر وارد می کند.

 ذکر این نکته حائز اهمیت است که روابط اجتماعی واقعی می بایست بر روابط اجتماعی مجازی مقدم باشد تا تأثیرات آن در زندگی افراد جامعه هویدا شود.صله ارحام ودید و بازدیدها که سنت های پسندیده اسلام هستند همواره باید برقرار باشد  تا زندگی شیرین تر شود.کلام آخر اینکه انسان در هر جایگاه و منصبی که هست می بایست برای دیگران ارزش و احترام قائل شود تا آدمیت معنی پیدا کند و لذا :

 اگر آدمـــی به چشم است و دهـــان و گــوش و بینی

چه میان نقش دیوار و میــــان آدمــــیت

http://alereza.parsiblog.com/رتبه در گوگل 2


نوشته شده در  جمعه 92/10/27ساعت  8:7 عصر  توسط حسام الدین شفیعیان 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آخرین یادداشت در این وبلاگ و آخرین وبلاگ من در پارسی بلاگ
کارشناس مدیریت دولتی
مـــــــــبـــــلِّـــــغ اســـــلــــام
هشت سال دفاع مقدس
قافله شهداء
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
[عناوین آرشیوشده]